כיצד מהירות הטעינה של אתר משפיעה על דירוגו בתוצאות החיפוש?




גוגל ושאר מנועי החיפוש משפרים באופן תמידי את האלגוריתם שלהם שקובע כיצד אתרים מדורגים בתוצאות החיפוש. אף שמלות חיפוש ולינקים שמצביעים בחזרה לאתר (back-links) הם עדיין הגורם בעל המשקל העיקרי באלגוריתם, כל הזמן נכנסים למשוואה גורמים נוספים שמשוכללים בחישוב. אחד מהם הוא מהירות טעינת האתר.


מהי השפעת מהירות הטעינה?

זוהי שאלה פשוטה עם תשובה מעט מורכבת.

אף שיש קשר בין מהירות טעינה ודירוג של אתר בתוצאות חיפוש, אין קורולציה ישירה בין השניים. אנו לעתים מוצאים אתרים שנטענים לאט אך דירוגם גבוה בתוצאות חיפוש, ולהיפך. הקורולציה תלויה באיזה אופן מגדירים את מהירות טעינת האתר.

אם בוחנים כמה מהר נטען הבייט (byte) הראשון של האתר אז מוצאים שיש קורולציה גדולה יותר בין מהירות הטעינה לדירוג בתוצאות החיפוש. לעומת זאת, אם מגדירים מהירות טעינה כזמן שלוקח לטעון את כל תוכן הדף (כולל תמונות, מודעות וכן הלאה) אז אנו רואים שהקורולציה בין מהירות טעינה לדירוג פוחתת.

ככלל, אף שמהירות טעינה היא אלמנט שגוגל מביאים בחשבון באלגוריתם שלהם, להערכתינו משקל מהירות הטעינה בתוצאה הסופית הוא בסביבות 1% (פרטי האלגוריתם של גוגל הן סוד כמוס, גוגל אינם מפרטים כיצד הוא פועל והניתוחים לגביו בתעשייה נשענים על מחקרי חוץ, הודעות גוגל לעיתונות וכן הלאה).

אתרים ששיפרו את מהירות טעינת האתר שלהם (בשני המדדים) מדווחים על שיפור של דירוגם בתוצאות החיפוש. מעבר לכך, מהירות טעינה היא פקטור מכריע ביצירת חווית משתמש טובה. מהירות הטעינה היא הגורם הראשון שיוצר חוויה חיובית או שלילית אצל גולש שמגיע לאתר שלכם, כך שזו בפני עצמה צריכה להיות סיבה מספיק טובה לשיפור מהירות הטעינה.


מה לעשות כיצד לשפר את מהירות הטעינה?

נתחו את מהירות טעינת האתר שלכם

הצעד הראשון שלכם צריך להיות ניתוח מהירות הטעינה. כך תדעו מה מצבו של האתר שלכם כרגע, מהם הצעדים הטכניים שאתם צריכים לקחת כדי לשפר את מהירות הטעינה ומהם המדדים (benchmarks) שאליהם תוכלו להשוות את התוצאות שלכם בסיום העבודה. כדי למדוד ולנתח את מהירות הטעינה אתם צריכים כלים טובים. הנה כמה אפשריים:

כלי המדידה של גוגל
- זהו כלי של גוגל שייתן לכם הערכה כללית לגבי מהירות טעינת האתר והמלצות טכניות כיצד לשפר את מהירות טעינת האתר.

כלים חינמיים אחרים ברשת - יש מגוון גדול של כלים חינמיים נוספים שיעזרו לכם למדוד ולנתח את מהירות טעינת האתר. שתי אפשרויות פופולריות הן webpagetest או pingdom.

בצעו אופטימיזציה של האתר

לאחר שניתחתם את מהירות טעינת האתר שלכם והצלחתם להבין אילו אלמנטים מאטים את הטעינה, הגיע הזמן להוציא לפועל אופטימיזציה (ייעול) של הקוד ושל התוכן.

בכל שלושת הכלים החינמיים שציינו קודם, תקבלו דו"ל מפורט שמפרק את זמן טעינת האתר לאלמנטים השונים. אתם יכולים להיעזר בדפי העזרה של גוגל אם אתם מתקשים להבין את פירוש הדו"חות.

ככלל אצבע, יש שני צדדים מקבילים באתר שיש להתייחס אליהם בבואכם לייעל את זמן הטעינה שלו.
א. קוד ה-html.
ב. קריאות של דף ה-html למשאבים חיצוניים - תמונות, קבצי css או ג'אווה סקריפט שדרושים לדף להיטען, וכן הלאה.

עליכם להידרש לשני הסעיפים. גם לוודא שהקוד שלכם יעיל וגם שמספר הקריאות למשאבים חיצוניים מינימלי, ושהמשאבים בעצמם קטנים ככל שניתן.

תשקלו להחלף את שרת האחסון

מאד ייתכן שאף שהצלחתם לייעל בצורה אופטימלית את הקוד של האתר שלכם ואת התוכן שבו, עדיין תוכלו לשפר את מהירות הטעינה.

יש הבדלים משמעותיים בין מהירויות התגובה של שרתים שונים, ממגוון גדול מאד של סיבות. החל מסוג השרת והחומרה שלו, התוכנה שמורצת עליו, ועד מיקומו הפיזי בעולם. יש שרתים שיושבים בארץ, יש כאלה שיושבים בארה"ב וכאלה שיושבים בסינגפור.

תבדקו כיצד השרת שלכם משפיע על מהירות הטעינה של האתר שלכם ובמקרה והוא מהווה צוואר בקבוק, כנראה שיהיה כדאי לכם להחליפו בשרת עם זמן תגובה קצר יותר.


לסיכום, מהירות טעינת האתר היא גורם שמשפיע על דירוג האתר בתוצאות החיפוש, אף שאינו גורם מכריע. לעומת זאת, מהירות טעינה היא אלמנט חשוב מאד ביצירת חווית משתמש חיובית בקרב המבקרים באתר שלכם.
חשוב שכבעלי אתר תדעו איזה ציון אתם מקבלים עבור מהירות טעינה והאם עשיתם את כל שביכולתכם כדי להקטין את זמן הטעינה למינימום.


אנחנו מקווים שהצלחנו לייצר עבורכם קריאה מעניינת. אם יש לכם שאלות נוספות בנושא, או בנושא קידום אתרים באופן כללי, נשמח מאד לענות.