איך לעצב אתר בסגנון מינימליסטי מבלי ליפול למלכודת השעמום?




עיצוב מינימליסטי הפך לנפוץ מאוד בשנים האחרונות וישנו עושר אדיר של אתרי אינטרנט בעלי עיצוב כזה. בניגוד לעיצוב צבעוני וצעקני, המינימליזם הוויזואלי תורם להדגשת התוכן באתר. כאשר הוא מבוצע נכון, עיצוב מינימליסטי יכול להיות בו זמנית יפה ושימושי ביותר.

אם אינו מבוצע נכון, עיצוב מינימליסטי עלול לשעמם ולתסכל את המשתמשים באתר כיוון שלא יצליחו למצוא את מה שהם מחפשים באתר מונוטוני וחסר גירויים.
במאמר הבא נסביר כיצד לעצב אתר בצורה מינימליסטית כך שישלב בין יופי ושימושיות מבלי ליפול אל מלכודת השעמום.


מהו עיצוב מינימליסטי?


על פי ההגדרה של UX Movement (בלוג מוכר ובעל סמכות בעולם חווית המשתמש), עיצוב מינימליסטי הוא עיצוב "שמכיל את היחס הגבוה ביותר בין סימן לרעש". המונח "סימן" מתייחס למידע שמתוקשר עם המשתמש ו-"רעש" מתייחס לכל גירוי שמדלל את הסימן. במלים אחרות, ה"רעש" הוא תפל שמסיח את דעתו של המשתמש או מפריע לו במציאת העיקר - "הסימן".

אתר שמכיל עומס של מידע ואלמנטים וויזואלים מייצר "רעש" ומונע חווית משתמש טובה. על פי אותה ההגדרה של UX Movement, המפתח למניעת "רעש" הוא הפרדה בין עיקר ותפל אם נשים את עצמנו בנקודת ראותו של המשתמש.

שימו לב לדוגמה הבאה מהחנות האינטרנטית MAKR שמוכרת תיקים, ארנקים, ריהוט וכלי בית. מהו האלמנט הוויזואלי הבולט ביותר בדף? המוצרים עצמם.




זוהי דוגמה לעיצוב המינימליסטי שמתוכנן נכון כיוון שהוא ממזער את "הרעש". הוא עושה זאת ע"י שימת דגש על העיקר - המוצרים עצמם. לא על אינפורמציה טקסטואלית או אלמנטים ויזואלים שמפנים את תשומת הלב מהמוצרים.
הנה דוגמה נוספת מאותו האתר. כך נראה עמוד של מוצר ספציפי:




עמוד המוצר מורכב מתמונה מוגדלת של הפריט, תאור קצר של המוצר ואופצייה להצגת המוצר בצבעים נוספים. המחיר מוצג באופן "רגוע" ומינימליסטי, כמעט כדרך אגב.

הדבר היחיד שניתן לשיפור הוא עיצוב כפתור הקנייה. הוא אמנם משתלב נהדר בדף המינימליסטי בו הוא נמצא, אך הוא נבלע מעט. כיוון שהוא זה שמאפשר את הפעולה החשובה ביותר באתר - קניית מוצרים, הדגשתו בדף יכלה מצד אחד לייצר למשתמש חווית קנייה חלקה יותר ומצד שני לשפר את אחוז ההמרה לבעלי האתר.
כרגע לא נותר למשתמש אלא "לחפש" אותו בנוף השקט והפשוט של העמוד.


צבעים ועיצוב מינימליסטי


רבים מהאתרים בעלי סגנון עיצוב מינמליסטי חולקים את אותה פלטת צבעים - שחור, לבן ואפור. מבחינה פסיכולוגית, כל אחד מהצבעים שחור, לבן ואפור ידוע כמייצר אסוציאציה רגשית שונה:

  • שחור - מסמל איכות, מצויינות, יציבות וחוזק.
  • אפור - מסמל יציבות ורוגע.
  • לבן - מסמל טוהרה, קרירות, רוגע ומודרניות.

בדוגמה הקודמת של החנות MAKR, יש שימוש מוצלח בשלושת הצבעים האלו כדי למזער את ה-"רעש" ולמקסם את ה-"סימן".
עמודי האתר כמעט ונטולי טקסט וגם התפריט של החנות מוצג בגוון אפרפר שאינו מושך תשומת לב אליו אלא אם כן מחפשים אותו. התוצאה היא מיקוד תשומת לב המשתמש בדבר אחד: המוצרים אותם חברת MAKR מבקשת למכור.


דוגמה לעיצוב מינימליסטי עם פלטת צבעים שונה:




האתר של 450GSM, חנות המציעה שירותי הדפסה איכותית לעסקים, עושה שימוש בצבעים ירוק ואדום. האם האתר עונה על ההגדרה של מינימליסטי? בהחלט.
כפי שניתן לראות, עיצוב מינימליסטי אפשרי גם עם שימוש בצבעים שאינם רק שחור, אפור או לבן. כל עוד היחס בין "סימן" ו-"רעש" נותר גבוה, כך גם נשמר העיצוב המינימליסטי.

שימו לב שהשימוש בצבעים באתר 450GSM מועט וממוקד. איפה ישנו שימוש בצבעים? בלוגו של החברה ובכפתורי הפעולה. כל שאר שטח הדפים מלא בחללים לבנים ובמינימום טקסט. התוצאה היא מיקוד תשומת לב המשתמש בנתיבי הפעולה ויצירת חווית גלישה נעימה וחלקה.

קראו עוד על חשיבות השימוש בחללים לבנים במאמר "עשר הדיברות לעיצוב מנצח ב-2015".


דוגמה לעיצוב מינימליסטי גרוע:




תמונה מהאתר Strategic Plan של אוניברסיטת בורנמאות' (Bournemouth University).
אמנם העיצוב מינימלסטי ונקי מרעשים, אך יש בעיצוב האתר שתי נקודות כשל עיקריות:

  • טקסט אפור כהה על רקע שחור - לא יוצר ניגוד (קונטרסט) חזק דיו, והופך את התוכן לקשה לקריאה .
  • כפתורי הפעולה - שלושת הכפתורים העגולים עם סמלילים בצבעים ורוד, טורקיז וצהוב אינם לחיצים. למעשה כל מה שנראה כאן ככפתור למעשה אינו לחיץ.

האם יש דבר כזה "יותר מדי" מינימליסטי?


אם עיצוב האתר מינימליסטי כל כך שכבר ה-"סימן" בלתי נראה לעין, אז כן. הגזמתם במינימליזם. כאמור, עיצוב מינימליסטי צריך להיות כזה שנטול אלמנטים שמסיחים את דעת המשתמש מ-"הסימן", או העיקר שבאתר. לעיצוב מינימליסטי פנים רבות וצורות שונות. כל עוד שומרים על כלל האצבע של היחס בין "סימן" ו-"רעש", עיקר ותפל, העיצוב ישרת את מטרת האתר ולא יפגע בו.


לסיכום


מה שיש לזכור הוא שלפני היופי של האתר שלכם, יש לשים דגש על השימושיות שלו. חשוב שדרך העיצוב, המשתמש יוכל להבין מיד מהם התכנים בעלי החשיבות ואילו תכנים פחות חשובים. למדו להפריד מבחינה עיצובית בין עיקר ותפל כדי לעזור לאתר שלכם למלא את הפוטנציאל העסקי שלו.

אם יש לכם שאלות נוספות בנושא, או הייתם מעוניינים ללמוד על נושא אחר מתחום עיצוב האתרים, כתבו לנו. נשמח לענות.

צוות קופיף
info@kofeef.co.il